naar terra cotta soldaten - Reisverslag uit Xi'an, China van Sien-Mee Hazendonk - WaarBenJij.nu naar terra cotta soldaten - Reisverslag uit Xi'an, China van Sien-Mee Hazendonk - WaarBenJij.nu

naar terra cotta soldaten

Door: niek

Blijf op de hoogte en volg Sien-Mee

13 Juli 2011 | China, Xi'an

De tweede dag in Xi'an waarop we typische Xi'an activiteit hebben uitgevoerd. Het bezoeken van de fameuze terra cotta soldaten. Gids Mei (net als onze Sien-Mee) haalde ons vroeg op en liet ons eerst langs de traditionele medicijnmarkt rijden. Daar kijk je je ogen uit naar alle bekende en onbekende Chinese geneesmiddelen, je kent het wel, saffraan en ginseng zijn wel de meest onschuldige. Spannender zijn de slangen en gemalen schildpadden.
We werden verder gebracht naar de terra cotta warrior site. De gids vertelde honderd uit over de Qing en Tang dynastie en alles wat we verder moesten weten over het oude China. Voordat we binnen gingen nam de gids ons nog mee naar een plek waar ons souvenirs werden aangeboden, Dat was leuk, omdat we ook wat meer een beeld kregen van hoe de soldaten gemaakt werden er stond een oven en men kleide er grote en kleine soldaten. Job en Sien-Mee konden zelf ook ieder een soldaatje in een vorm kleien. Ik stel me zo voor dat hier ergens achter de schermen duizenden Chinezen de honderdduizenden soldaatjes kleien die tegenwoordig de hele wereld over gaan. Onder de toelichtende teksten van gids bezochten we put 1 tot en met 3. Net als duizenden andere toeristen merendeels chinezen. Imposant. We hebben nog het nodige bijgeleerd. Ook de kinderen volgden geintereseerd, ze leggen alles met hun eigen cameraatjes vast.
De lunch was, zoals altijd als een gids het regelt, overheerlijk en ongecompliceerd. Er waren goede verse noedels met noedelshow.
Volgden na de lunch nog de bronzen paardenbeelden, ook heel mooi.
S'middags hebben we in het hotel uitgerust om s'avonds de moslimmarkt te rverkennen en daar te eten.
Op zich schitterend zo'n markt met her en der moslimtekens, bijvoorbeeld hooddoekjes en veel kebab en geiten en schapenvlees. Dat laatste maakte het zoeken van een goede gastronomische stek voor ons als vegas erg lastig. Tenslotte belanden we bij KFC tot vreugde van Job
Daar beeindigen we de dag met vrolijke tienerchineesjes die met ons en vooral Job (Harry Potter)op de foto willen.

SienMee wordt ondertussen steeds benieuwder naar Nanjijng en gebruikt vaker en vaker het briefje dat in het Chinees uitlegt dat ze wel Chinees is maar in Nederland woont en dus echt geen Chinees spreekt.

• 14 Juli 2011 - 18:20

Boris En Familie:

Lieve familie!
    Wat een ervaringen weer allemaal. De markt rook zeker ook heel bijzonder? Als ik jullie verhalen lees zou ik zo die kant uit willen komen.
    Lieve Sien-Mee, ik, de moeder van Boris, is ook geadopteerd en wanneer ik aan het reizen ben denken de mensen ook vaak dat ik daar vandaan kom, dat is soms best grappig! maar soms ook wel eens lastig, dat briefje van jouw vind ik een GEWELDIG! idee, dat doe ik de volgende keer ook.
    heel veel lieve groeten,
    Marianne de moeder van Boris

• 14 Juli 2011 - 20:55

Oma Michels:

dag allemaal

dit waren dus weer 2dg.vol belevenissen.de terrac.soldaten waren ook in ned.maar het is leuker ze in china te zien,job en sien-mee jullie zijn bofkontjes,datje dit allemaal beleeft.,geniet er maar samen van.ben benieuwd naar jullie foto,s lieve groet ook van opa

• 15 Juli 2011 - 06:44

Oma Hazendonk:

hallo lieve allemaal,geweldig om zo met jullie mee te genieten'" en te lezen hoe en wat er iedere dag voor
    bijzonders weer te ontdekken valt.wij kunnen de tijd haast niet afwachten om met de foto"s de reis met jullie over te doen,vanvenlo lieve groeten en kusjes-
    van opa en oma .